Speciální pedagogika III
SPp411
Masarykova univerzitaCíle předmětu Cílem předmětu je prohloubit znalost studentů o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Reflektovat potřeby dětí/žáků se SVP a adekvátně na ně z pozice pedagoga reagovat. Výstupy z učení Student: - zná základní charakteristiky žáků s různými formami a stupni speciálních vzdělávacích potřeb; - osvojí si kompetence k aplikaci získaných poznatků pro podporu žáků se SVP v edukačních procesech v pozici pedagoga (asistenta pedagoga, vychovatele atd.); - má teoretické znalosti o práci s dítětem/žákem se SVP a inkluzivním kontextu jeho vzdělávání a umí je v praxi využít. Osnova • Reflexe potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve výchově a vzdělávání. • Podpůrná opatření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností, podpora komunikace, možnosti logopedické intervence. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se sluchovým postižením nebo s oslabením sluchového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se specifickými poruchami učení. Podpora funkční gramotnosti. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s tělesným postižením. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s chronickým onemocněním. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se zrakovým postižením nebo oslabení zrakového vnímání. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka s poruchami autistického spektra – PAS. • Přístupy a strategie ve vzdělávání žáka se poruchami chování nebo v riziku jejich vzniku. Role etopeda v intervenci problémového chování.