×

Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku

Cílem předmětu je seznámení s problematikou vývoje řeči a jazykových schopností, logopedické intervence u dětí předškolního věku. Seznámení s jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku, aplikace na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností. Výstupy z učení Student má teoretické znalosti z oblasti pojmů narušené komunikační schopnosti vztahující se k předškolnímu věku; má přehled o jednotlivých druzích narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku; umí aplikovat získané poznatky na praktické případy u dětí s narušenou komunikační schopností. Osnova Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace, současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika, dítě se specificky narušeným vývojem řeči- charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. Opožděný vývoj řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. Dyslalie - současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence u dětí předškolního věku. Narušení fluence řeči u dětí předškolního věku. Poruchy zvuku řeči u dětí předškolního věku - huhňavost, palatolalie. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. Mutismus u dětí předškolního věku. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika. Spolupráce logopeda a dalších odborníků při intervenci u dětí předškolního věku.