×

Cílem předmětu je předložit posluchačům základní teoretické vymezení oboru, jeho koncepci a pojetí, teoretický i praktický vhled do problematiky projevů rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince. Bude akcentováno nejen zaměření oboru v jeho užším pojetí - poruchy chování a hyperkinetické poruchy, ale i v širším pojetí, tedy problematika minorit, emočních poruch a syndromu CAN. Tématické zaměření: " Koncepce oboru, postavení v systému věd, pojmové vymezení a terminologie. " Systém a organizace zařízení pro osoby cílových skupin oboru. " Rodina jako rizikový faktor vzniku problémového chování dítěte, ústavní a ochranná výchova, výkon sociálně právní ochrany dětí a mládeže " Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. " Hypekinetické poruchy - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. " Typy rizikového a problémového chování. " Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, příčiny, prevence, projevy, intervenční programy, specifika romské rodiny a romského dítěte v kontextu školního vzdělávání a předškolní přípravy. " Syndrom CAN - týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání - příčiny, projevy, diagnostika, možnosti intervence, ochrana a prevence. " Emoční poruchy a jiné psychické poruchy. " Prevence rizikového chování ve školách a školských zařízeních, programy specifické a nespecifické primární prevence.